Friday, November 4, 2011

Blue Velvet (David Lynch, 1986)

In 1986 had David Lynch niet heel erg veel credit in Hollywood. Zijn naam was weliswaar gevestigd, maar door het floppen van Dune, had hij vrijwel geen beschikking over een substantieel budget. Blue Velvet is dan ook een low budget film geworden (acteurs kregen weinig betaald en producer Dino de Laurentiis heeft zijn eigen productiemaatschappij op moeten richten om de film uit te brengen). Ondanks deze omstandigheden heeft Lynch met deze film zichzelf verlost van zijn demonen en een persoonlijke en zeer originele film afgeleverd.

Het begint allemaal met Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) die een menselijk oor vindt. Nadat hij de politie in heeft gelicht wordt hem gevraagd de zaak verder te laten rusten. Nieuwsgierig als hij is gaat hij met hulp van Sandy (Laura Dern), de dochter van de plaatselijke inspecteur, op onderzoek uit. Al snel stuit hij op Dorothy Vallens (Isabella Rosselini), wiens man en zoontje ontvoerd zijn door de gestoorde Frank Booth (Dennis Hopper). Jeffrey voelt zich meer en meer aangetrokken tot deze mysterieuze vrouw en krijgt een inkijkje in de onderwereld van het op het oog zo vredige Lumberton.

Wat Lynch vanaf de eerste scene al duidelijk maakt is dat er meer onder het oppervlak plaatsvindt dan in eerste instantie zichtbaar. Hier doet hij dat nog vrij expliciet door een sterk contrast van rode rozen en insecten die rusteloos onder het gras lijken te wemelen. Deze openingsscene lijkt echter een voorbode voor de rest van de film, vaak veel subtieler probeert Lynch duidelijk te maken wat hij in de eerste scene nog cadeau lijkt te geven.

Zo is er het voorkomen van Dorothy Vallens. Een vrouw die gebroken en zeer wanhopig is maar dit uiterlijk wil verbergen met haar perfecte make-up (rode lippen, blauwe oogleden) en haar pruik. Deze elementen staan symbool om haar ware radeloze gemoedstoestand te verbergen. Dat deze facade uiteindelijk letterlijk gestript lijken te worden resulteert in een (functioneel) naakte Dorothy in de voortuin van Jeffrey. Eenzelfde soort vertoon zien we in de prachtige scene waar bordeeleigenaar Ben (Dean Stockwell) 'In Dreams' van Roy Orbison opvoert. Ook hij is zwaar opgemaakt en zijn performance lijkt in eerste instantie echt, maar door het bandje abrupt te stoppen en zelfs al eerder te stoppen met zingen maakt Lynch er geen geheim van dat het hier om een schijnperformance gaat.

'A candy-colored clown.....'
Ook is het contrast zichtbaar in de stijl van Lynch. Blue Velvet is zonder twijfel een vette knipoog naar de jaren ’50. Zo is het begin van de film duidelijk geinspireerd op Hitchcock’s klassieker (en Lynch' favoriet) Rear Window. De nieuwsgierige aanleg van de twee hoofdpersonen, en vooral Jeffrey (hoe heet de protagonist in Rear Window ook alweer?) zijn onverklaarbare voyeurisme zijn duidelijk afgeleid van de ‘master of suspense’ zijn meesterwerk. Zelfs de entreescene van Laura Dern doet qua ambiance sterk denken aan die van Grace Kelly. Tevens zijn de karakters van Jeffrey, Sandy en Dorothy Vallens een moderne variatie op de geijkte noir archetypen. Qua filmstijl speelt Lynch effectief met licht/donker, met betrekking tot de scenes waar Frank en/of Dorothy een rol spelen. De film ademt dus de stijl van de door de regisseur zo geliefde jaren ’50 en ik werd mij pas weer bewust van het feit dat we ons in de tachtiger jaren bevinden als Jeffrey en Sandy op een feestje staan met generatiegenoten. Toch lijkt Lynch ons ook bewust af en toe met de neus op de feiten te drukken, door bijvoorbeeld een modern biermerk als Heineken expliciet naar voren te laten komen. Maar kijk ook naar de aankleding van het bordeel waar Frank en zijn aangename gezelschap graag vertoeven. De stoelen, het vloerkleed, geen typische jaren ’80, we zijn duidelijk op een niet alledaagse locatie terechtgekomen met niet alledaagse figuren. Welk bordeel kent bijvoorbeeld uitsluitend oudere obese vrouwen? Is dit slechts een fantasie uit de ondoorgrondbare hersenspinsels van Lynch, of heeft de regisseur hier toch heel bewust voor gekozen? 
Een bordeel in de jaren '80?
Nu zijn er wat dit betreft aanhangers van Lynch die beweren dat zijn films vooral als ‘style over substance’ gezien moeten worden. Iets waar ik het pertinent oneens mee ben. Toegegeven,een aantal films uit Lynch zijn oeuvre lijken in eerste instantie ‘onoplosbaar’ maar ik pleit voor ‘geschoolde’ herkijk in plaats van het af te doen als enkel stijloefening. Ik denk dat hij alles met een weloverwogen reden doet, hij is weliswaar een zeer intuitief persoon, maar ik weet zeker dat elke scene en elk element een functie heeft. Zo denk ik dat bijvoorbeeld de bordeelsetting zo artificieel mogelijk over moet komen op de kijker. Dit zou ook de make-up van de gastheer kunnen verklaren (naast de‘In Dreams’opvoering). Zo mogelijk schaart de kijker de thuishaven van de onderwereld onder de meer exclusieve, en lijkt deze minimaal met het zo gemoedelijke Lumberton geassocieerd te kunnen worden. 

Het door Lynch opgewekte contrast is ook in overvloed aanwezig in de soundtrack. In de ‘suspense’ scenes, bijvoorbeeld tijdens Jeffrey zijn momenten als voyeur, gebruikt de regisseur veelal klassiekere muziek die zo door Bernard Hermann gecomponeerd zou kunnen zijn. Wederom een referentie naar Hitchcock. Verder zijn er de ‘laidback jazz tunes’ die later zo effectief werden gebruikt en karakteristiek zijn geworden voor het succesvolle Twin Peaks. Het toppunt van contrast is echter daar waar Jeffrey door Frank in elkaar geslagen wordt onder wederom Roy Orbison’s ‘In Dreams’. Als rijke toevulling danst er een hoertje op het dak van de auto. Tevens was Blue Velvet de eerste samenwerking tussen Lynch en Angelo Badalamenti (die zijn huiscomponist zou worden). Badalamenti componeerde speciaal voor Lynch o.a. het schitterende Mysteries of Love gezongen door Julee Cruise, die later ook weer dienst zou doen voor Twin Peaks.

Behalve een ijzersterke film lijkt Blue Velvet lijkt dus het begin te zijn geweest van een vruchtbaar huwelijk tussen Lynch en Badalamenti maar ook tussen Lynch en acteurs als Kyle MacLachlan (begon al bij Dune..) en Laura Dern. Later zouden dus nog de voortreffelijke serie Twin Peaks maar vooral moderne klassiekers als Mulholland Drive en Inland Empire volgen. Geruchten gaan nu dat Lynch zich niet meer met film bezighoudt maar zich uitsluitend nog als muzikant aan het ontwikkelen is. Laten we hopen dat dit slechts een gerucht is.....

"It's a strange world..."

9/10 

No comments:

Post a Comment