Onze wereld bestaat voor een deel uit een grote ‘boze’
mensen wereld, dat is bekend. Ook weten we dat dit door verschillende motieven
en belangen op alle niveau’s plaatsvindt. Onrecht, zoals mensenhandel vindt
steeds vaker plaats en komt veelal niet aan het licht. Een manier om hier
aandacht voor te vragen is het medium film. Helaas levert het met ‘The
Whistleblower’ echter in geen enkel opzicht verrassende of vernieuwende cinema
op.
De Amerikaanse politieagente Kathryn Bolkovac (Rachel Weisz) wordt door de VN
uitgezonden naar voormalig oorlogsgebied in Bosnië om daar de situatie te ‘monitoren’.
Zij komt al snel in aanraking met veelal jonge vrouwen, meisjes nog, die
gebruikt en verkocht worden als seksslaaf of prostituee. Wat zij echter niet
kon vermoeden maar toch snel ontdekt is dat veel van haar mannelijke collega’s
van verschillende instanties niet alleen ‘klant’ zijn maar ook zakelijk
betrokken zijn geraakt bij deze vorm van mensenhandel. In haar ijver om het
onrecht te bestrijden en op te komen voor de jonge meisjes stuit Kathryn op
veel verzet van de diverse instanties die niet op een rel zitten te wachten.
Ook zwijgen de meeste meisjes als het graf, aangezien getuigenis fataal zou
kunnen worden. Gelukkig krijgt de strijdbare Amerikaanse hulp van collega’s van
‘Internal Affairs’ om de verwerpelijke gang van zaken aan het licht te brengen.
Of dit de problemen ook daadwerkelijk zal oplossen is nog maar de vraag.
Wat centraal staat in deze film is de ijzersterke
acteerprestatie van de nog steeds prachtige Rachel Weisz. Dat de rol van
sterke, tegen onrecht strijdende, vrouw haar op het lijf geschreven is bewees
zij al eerder met The Constant Gardener
in 2005 waarvoor zij een Oscar in ontvangst mocht nemen. Haar prestatie doet
dan ook niks af aan de film, helaas zijn er een aantal andere factoren die dat
wat mij betreft wel doen.
Allereerst het gegeven van een verhaal dat gebaseerd is op
waargebeurde feiten. Met deze kennis stel je je als kijker in op een zekere
confrontatie en lijkt dit het verhaal al grotendeels te voorspellen. Bij films in
dit ‘genre’ is het toch vaak zo dat er een bepaalde vorm van onrecht aan de
kaak wordt gesteld met een helaas nog altijd erg zwart-witte voorstelling van
personages en instellingen. De film kent enkele keiharde confronterende
beelden. Toch kwamen deze beelden bij mij persoonlijk niet zo schokkend over als mogelijk was geweest. Je stelt je er nou eenmaal op in en weet intuitief wel wanneer wat
komen gaat. Geen verrassing, dus ook niet het shock effect wat zulke gebeurtenissen
toch zeker wel verdiend. In dit geval had een documentaire een sterker effect
gehad denk ik.
Qua filmstijl wordt de kijker eigenlijk ook geen moment
uitgedaagd. Het verhaal wordt verteld op
een wijze die we al vele malen eerder hebben gezien. Ook de wat sobere
filmkwaliteit, dus weinig licht etc, die de algehele sfeer kracht bij moet
zetten komt niet meer volledig op mij over. De film vertelt het verhaal niet
slecht, maar doet zeker niet veel meer. Dat het einde enigszins onbevredigend
is is niet zozeer een zwakte van de film, maar simpelweg consistent met de
werkelijkheid.
‘The Whistleblower’ is dus eigenlijk een 13 in dozijn ‘onrecht’
film waar er veel vaker veel betere versies van gemaakt zijn. Goed materiaal
voor het volgende ‘GroenLinks’ congres misschien (dit is zeker niet denigerend
bedoeld), maar voor de meeste filmfans geen verrijking. Mocht je interesse in
het onderwerp hebben, zeker kijken, maar zoals gezegd was een documentaire hier
beter op zijn plaats geweest.
6/10
No comments:
Post a Comment