Toen Alfred Hitchcock tijdens het schrijven van het script
van Notorious navraag deed naar
uraniumpoeder kwam hij lichtelijk in de problemen met de FBI. Hij had toen al
door dat dit een belangrijke rol zou kunnen spelen in een verhaal betreffende nazi’s
tijdens of na de tweede wereldoorlog. Het is typerend voor een visionair
regisseur die met Notorious een van
zijn vele meesterwerken schreef.
Vlak na de tweede wereldoorlog wordt de vader van Alicia
Huberman (Ingrid Bergman) in de
Verenigde Staten veroordeelt voor spionage. Al snel daarna wordt zij benaderd
door een agent van de geheime dienst genaamd T.R. Devlin (Cary Grant). Haar wordt gevraagd te infilteren in een groep van
oud-nazi’s die zich in Brazilie gevestigd hebben om hun plannen te doorgronden.
Haar ingang is Alex Sebastian (Claude
Rains), een niet onsymphatiek overkomende man, die vroeger bevriend was met
Alicia haar vader. Al vrij snel ontbloeit er een liefdesrelatie tussen haar en
geheim agent Devlin. Die relatie wordt ernstig gecompliceerd als spionage-object Alex Alicia
ten huwelijk vraagt. Om in haar rol te blijven en de missie te doen slagen,
accepteert ze zijn aanzoek. Als zijn vrouw is Alicia een stap dichterbij om te
onthullen wat er in huize Sebastian, waar een groepje oud-nazi’s regelmatig samenkomen, bekokstoofd wordt. Door geraffineerd
spionagewerk en hulp van Devlin, komen de twee heel wat aan de weet, maar zal
dit zonder gevolgen blijven voor Alicia?
Hitchcock maakt met Notorious een van zijn beste films. De ‘master
of suspense’ wordt (terecht) altijd meteen met Psycho, Rear Window en Vertigo
geassocieerd. Het wat oudere Notorious
mag wat mij betreft meteen in dit lijstje opgenomen worden. Niet alleen klopt
qua script alles aan deze film, het is vooral een ‘showcase’ regisseren van de
eerste orde. De regie wordt vaak
gedreven door ‘props’ zoals een sleutel of een kopje koffie. Dit maakt dat de kijker zijn ogen
nooit van dit object afhoudt en 100% bij de les is.
Hitchcock begint met een 'long shot' |
Laten we er een scene uitlichten, namelijk die van het feest
waar Devlin samen met Alicia in de wijnkelder moet zien te komen. Die is tot
zover op slot geweest en Alicia vermoedt dat hier iets belangrijks te ontdekken
valt en heeft de avond voor het feest de sleutel weten te bemachtigen. Dit
hebben we als kijker de scene hiervoor gezien en onze focus ligt visueel al bij
de sleutel. Het feest begint met een ‘long shot’ vanaf de trap en langzaam
zoemt de camera in op de hand waarin Alicia de sleutel verbergt. Zodra Devlin
arriveert is deze zelfde hand het punt waar de camera de focus legt. Hitchcock
neemt dus dit belangrijke detail als uitgangspunt in plaats van gezichtsuitdrukkingen
zoals oogcontact. Als kijker sta je op scherp, kortom, briljante regie. Later
in de film zien we een soortgelijke sequentie maar dan met een koffiekopje
(laat ik niet teveel verklappen....).
Om vervolgens in close up bij de sleutel te eindigen |
Naast dus de fenomenale regie, zijn er nog twee punten die
niet onopgemerkt mogen blijven. Het acteerwerk van onze ‘heroine’ gespeeld door
Ingrid Bergman (wier dochter we 2 posts geleden nog zagen lijden). Natuurlijk
is zij vooral bekend van de klassieker Casablanca,
maar ik denk dat haar acteerprestatie als spionne hier van minstens dezelfde
klasse is. Haar constante afweging tussen motivatie en angst speelt ze met
verve, maar dit komt uiteraard ook op het conto van haar regisseur.
En dan nog het einde van de film. Ik zal wederom niks proberen te
verklappen, maar hier heeft Hitchcock dankzij een perfect gebalanceerd script
een van de beste filmeindes ooit te pakken. De verhoudingen tussen Devlin, Alex en Alicia (beide mannen houden van haar), maar ook bijvoorbeeld die tussen Alex en zijn moeder worden hier perfect benut. Dat wat in de voorgaande 100 minuten is opgebouwd komt hier samen en je ziet en voelt alle afwegingen van de personages tot aan
het allerlaatste ontroerende shot. Perfect!!
10/10
No comments:
Post a Comment