Wat Scarface is
voor rappers, is Glengarry Glen Ross
voor verkopers. Met name de befaamde ‘peptalk’ van Alec Baldwin spreekt voor
veel salesprofessionals tot de verbeelding. Deze scene en anderen worden tot op
de dag van vandaag nog steeds gebruikt als trainingsmateriaal in de
saleswereld. Of de film ook juist wordt geïnterpreteerd valt net als bij
menig rapper voor Scarface, te
betwijfelen.
Een groep verkopers, allen werkzaam voor een bedrijf dat
stukken land en onroerend goed verkoopt, worden na tegenvallende resultaten krachtig toegesproken
door een topverkoper (Alec Baldwin)
van een moederbedrijf. Hun doel is simpel: beter dan hun collega’s worden
anders verliezen ze hun baan. Veelal werken de mannen met ‘leads’ die beheerd
en bewaard worden op kantoor door hun manager (de in 1992 nog relatief onbekende
Kevin Spacey). Aangezien deze leads
veel geld waard zijn en de werknemers onder grote druk staan, is het letterlijk
roversgoed. Een van de werknemers bedenkt dan ook dat het voordeliger kan zijn
om deze leads te stelen en door te sluizen naar een concurrerend salesbedrijf.
Als de volgende dag de leads inderdaad verdwenen zijn en iedereen onder
mogelijke verdenking staat wordt de kern van het bedrijf pijnlijk blootgelegd.
Glengarry Glen Ross
is gebaseerd op het theaterstuk van David Mamet wat in 1984 een Pulitzer prijs
won. Mamet was zelf in de jaren ’70 werkzaam in een ‘real estate office’. Met een theaterstuk als bronmateriaal zal de
film veel dialoog bevatten en dat vraagt om topacteurs en die zijn dan ook in
overvloed aanwezig. Met Kevin Spacey, Ed
Harris, Alan Arkin, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Jonathan Pryce en Al Pacino
kent de film een absolute topcast. Dat de film weinig sets (het tweede deel van
de film speelt zich uitsluitend op kantoor af) kent, doet niks af aan de kracht
van de film. De dialoog en het bijkomende acteerwerk is sterk genoeg om de film
te dragen, sterker nog, de vonken vliegen er van af. Het schijnt zelfs dat
sommige leden van de cast op dagen dat ze zelf niet speelden toch kwamen kijken
om de indrukwekkende prestaties van hun collega’s te kunnen aanschouwen. Glengarry Glen Ross is dus absoluut een
showcase ‘acteren’.
Maar, het is gelukkig meer dan dat. Inhoudelijk maakt de
film goed duidelijk hoe de saleswereld in elkaar zit. Werknemers (en
werkgevers) staan vaak onder hoge druk en verliezen veelal de moraal uit het oog. Onder druk is een leugen zo gemaakt, zorgelijk is het echter, dat het liegen
als normaal wordt beschouwd en onderdeel van het vak lijkt te zijn geworden.
Niet alleen is dit een eigenschap die de verkopers in de film richting hun klanten
hebben, ook ten opzichte van elkaar is het firma ‘list en bedrog’. Het is een tweede natuur geworden.
Glengarry Glen Ross slaagt er dus overtuigend in de transitie van toneel naar film te
maken zonder dat dit kunstmatig overkomt. Mede dankzij een enorme lading
acteergeweld lijkt de film om te vliegen en had wat mij betreft nog langer
mogen duren. Een film die de kijker makkelijk aan het denken zet, zonder echt belerend over te komen. Verplichte kost voor zowel verkoper als klant!
Voor de liefhebbers:
“ABC, Always Be
Closing.....”
8/10
No comments:
Post a Comment