Kevin Smith is een grappenmaker. Al sinds begin jaren ’90 maakt hij geslaagde
niet-alledaagse komedies zoals Clerks,
Chasing Amy en het recentere Zack and
Miri make a Porno. Een paar jaar geleden kondigde hij aan een horrorfilm te
gaan schrijven en regisseren. Na wat geouwehoer rondom de kosten en distributie
is deze film er dan eindelijk gekomen.
We beginnen met 3 puberende vrienden die via het internet
een afspraak hebben geregeld met een wat oudere vrouw waar ze gedrieen seks mee
zullen gaan hebben. Na aankomst krijgen de drie jongens bier van hun lustobject
(Melissa Leo) en raken zij buiten
bewustzijn. Ze worden wakker in de kelder van een kerk waar priester Abin
Cooper (Michael Parks) zijn
volgelingen toespreekt wat resulteert in de ‘slachting’ van een homoseksuele
zondaar aan het kruis. De jongens wacht hetzelfde lot. Als een van hen weet te ontsnappen escaleert de situatie. Wat volgt is een overweldigend vuurgevecht
tussen de doorgeslagen gelovigen en de politie onder leiding van Joseph Keenan
(John Goodman).
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Red State valt tegen. Wat begint als een
horrorfilm in de categorie Hostel lijkt
te ontaarden in een ongenuanceerde ‘over-the-top’ shoot-out. En hier schuilt
het grootste probleem, we kijken naar vlees noch vis. Het is dus maar even een
horrorfilm, het schieten maakt snel plaats voor een kwartiertje serieus drama
om te eindigen in een slotscene waar the Coen brothers veel van hun Burn After Reading in zullen herkennen.
Geen originaliteitsprijs dus.
De overgang van ‘horror’ naar shoot-out valt nog wel mee te
leven, tot nu toe is het allemaal ook nog redelijk vermakelijk en bij vlagen
grappig. Als de film op deze voet verdergaat om als een soort Planet Terror tot een extreem
ongenuanceerd einde te komen hebben we een weliswaar onoriginele maar leuke
film gezien. Smith kiest er echter voor om ons als een soort van Tarantino wannabe te
verrassen qua verhaalontwikkeling en schotelt ons tijdens het mitrailleurgeweld
een dramatische ‘familie’ scene voor om deze later net zo hard weer de kop in
te drukken. Onverwacht zeker, maar niet met een positief resultaat. Het heeft
nul amusementswaarde en maakt dat de film er chaotischer en chaotischer op wordt.
Tussendoor zien we nog een autoriteitsconflict bij de politie (waar John
Goodman, die wat kilo’s kwijt lijkt te zijn, wel veel goed maakt met zijn
persoontje) om uiteindelijk nog een satirische politieke draai aan het geheel
te geven.
Wat Smith hier wil zeggen is wel duidelijk, maar ook
duidelijk te veel. Red State is dus geen horror, geen shooter, geen drama en
geen satire, wat het wel is: Pretentieuze chaos die gelukkig zo nu en dan toch
nog voor een enkele grappige, verrassende wending zorgt, maar ondanks goed
acteerwerk van Goodman, Leo en (voor mij) nieuweling Kerry Bishé geen
voldoende weet te scoren. Ik wacht weer met smart op de ouderwetse 'shit and fart' grappen van Jay and Silent Bob.
5/10
No comments:
Post a Comment